Gamis Perak - Inspirasi Anak Muda

Thursday 27 September 2012

Siapa Muslim Dalam Politik?


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Muslim pada prinsipnya tiada kompromi terhadap sebarang bentuk pencabulan hak samada sesama manusia, binatang, tumbuhan dan alam sekitar. Bahkan termasuk dalam kerangka ibadah dan diberikan pahala bagi setiap mereka yang berusaha menyekat sebarang bentuk kezaliman, kerosakkan, penindasan dan kesusahan meskipun dengan hanya mengalih secebis duri di atas jalanan.

وَإِمَاطَتُكَ الْحَجَرَ وَالشَّوْكَةَ وَالْعَظْمَ عَنْ الطَّرِيقِ لَكَ صَدَقَةٌ
“Mengalihkan batu, duri dan tulang daripada jalan itu adalah sedekah”
(Riwayat Tirmidzi, Ibn Hibban)

Muslim yang baik sentiasa peka dan berlumba-lumba dalam menyebarkan rahmat (belas kasihan) untuk sekalian alam. Siapa lagi yang lebih utama melainkan muslim dalam mendepani isu kemanusiaan, alam sekitar, pemanasan global dan hak hidupan alam? Persoalan ini hanya mampu dijawab dengan baik bagi muslim yang sedar akan misinya sebagai khalifah (pentadbir) di muka bumi, tambahan pula nasihat nabi:-

مَنْ لَا يَرْحَمُ لَا يُرْحَمُ
“Siapa yang tidak berbelas kasihan, dia tidak dikasihi”
(Riwayat Bukhari dalam bab kasihkan manusia dan binatang)

Usaha dalam mewarnai dunia ini dengan disebarkan kuasa keimanan, keamanan, kedamaian, ketenangan, keadilan dan kebebasan merupakan politik Islam dalam erti kata sebenar. Tuntutan inilah yang menjadikan muslim tidak terpisah gaya hidupnya dari alam politik. Namun, tidak wajar dikatakan politik itu hanya berkenaan parti-parti. Walhal politik parti itu hanya sebahagian dari cabang-cabang usaha politik Islam yang luas.

Pilihanraya umum bakal menjelang menuntut muslim meneliti kembali peranan mereka sebagai pencorak keadaan atau ahli politik Islam. Antara nasihat bersama ialah:-
1. Melantik pemimpin atau parti yang berupaya mengurus tadbir negara dengan amanah agar setiap rakyat berbilang kaum mampu merasa aman dan bebas.
2. Memperbaiki politik kotor dan tidak berakhlak seterusnya berusaha mengajak masyarakat ke arah politik berasaskan ukhwah (persaudaraan).
3. Melibatkan diri dalam proses pemilihan pemimpin melalui sistem demokrasi negara yang sesuai dengan aspirasi prinsip syura (perundingan/perbincangan/permesyuaratan).
4. Berperanan sebagai pengadil yang baik dengan mencari ruang dan peluang untuk mendengar hujah parti-parti yang bertanding secara saksama dengan minda yang terbuka.

Ada baiknya menjadi 'citizen politics' daripada sentiasa bergelar mahasiswa yang selalu berkehendak dan lebih baik serta bermanfaat dunia akhirat menjadi seorang homo-islamicus (manusia ISLAM) daripada berada dalam ruang lingkup governance semata. Seorang Islam itu adalah warga politik. Ketahuilah peranan-peranannya. Wallahua'llam. 


“ISLAM ADIL UNTUK SEMUA”



“GAMIS INSPIRASI ANAK MUDA”


Sahabat GAMIS




Hidup ini penuh pilihan,pilih lah kejalan Allah,pasti bahagia

No comments: